Plusvoorziening voor overbelaste jongeren
Imke van Geel werkt vanuit Spring als projectleider Plusvoorziening bij het Samenwerkingsverband Roosendaal en omstreken. Dit is een samenwerking tussen de gemeenten Moerdijk, Halderberge en Roosendaal. Gezamenlijk geven deze drie gemeenten vorm aan het Thuiszitterspact. Hiervan is het doel dat geen enkele jongere langer dan drie maanden geen passend aanbod heeft met betrekking tot onderwijs en/of zorg.
Imke: “Ik richt mij vooral op overbelaste jongeren in het voortgezet (speciaal) onderwijs, die uitgevallen zijn, dan wel dreigen uit te vallen. De jongeren zijn overbelast geraakt door complexe, vaak gecombineerde problematiek. Hierbij kan gedacht worden aan onder andere systeemproblematiek, (v)echtscheiding, armoede, kindeigen problematiek, psychiatrische problematiek, sociaal-maatschappelijk functioneren en sociaal-emotionele problematiek als gevolg van traumatische ervaringen. Deze jongeren zitten veelal thuis of dreigen thuis te komen zitten. Om deze doelgroep optimaal te kunnen ondersteunen en te kunnen behouden binnen het onderwijs en het latere arbeidsproces, is een gecombineerd traject van onderwijs en jeugdhulpverlening meestal noodzakelijk.
Terugdringen aantal thuiszittende leerlingen
De deelnemende leerlingen staan ingeschreven bij een school voor voorgezet (speciaal) speciaal onderwijs binnen het Samenwerkingsverband. Het kunnen ook jongeren zijn die wonen in de gemeenten Roosendaal, Moerdijk of Halderberge, en gezien hun leeftijd naar een school voor voortgezet onderwijs zouden gaan. De leerlingen volgen onderwijs op uiteenlopende niveaus, van praktijkonderwijs tot vwo. Mijn taak is het verder terugdringen van het aantal thuiszittende leerlingen, door het sneller realiseren van een sluitende aanpak. Het doel is dat de duur van het verzuim verder afneemt.
Handelingswijze Plusvoorziening
De Plusvoorziening organiseert onderwijs, zorg en hulpverlening in één integraal aanbod. Er wordt een intensieve vorm van casusregie en advies gegeven. Het is essentieel en noodzakelijk dat er een samenwerking is tussen de school en de zorgaanbieder of betrokken jeugdprofessional. De Plusvoorziening brengt de betrokkenen op casusniveau met elkaar in contact, ondersteunt hen bij de onderlinge communicatie, adviseert en informeert hen over elkaars mogelijkheden en beperkingen en wijst ieder op zijn verantwoordelijkheden. Ook kan de Plusvoorziening betrokkenen ondersteunen bij het formuleren en analyseren van de hulpvraag, inzicht geven in waar het thuis, dan wel op school moeizaam loopt en een bemiddelende rol spelen in de communicatie waar dit nodig blijkt.
De rol van de casusregisseur
Als casusregisseur neem ik deel aan evaluatiegesprekken met alle betrokken partijen, denk ik mee en adviseer in creatieve gecombineerde onderwijs- en zorgoplossingen. Ik verbind partijen met elkaar en behoud het zicht op de voortgang van gemaakte afspraken. Ook kan ik in mijn rol doorpakken op het gebied van jeugdhulp en onderwijs op het moment dat het partijen niet lukt om tot een passend onderwijs- zorgaanbod te komen.
Uiteraard is de Plusvoorziening ook beschikbaar voor inhoudelijke vragen van ondersteuningscoördinatoren en trajectbegeleiders vanuit school, jeugdprofessionals, leerplichtambtenaren en andere disciplines. Wanneer zij inschatten dat de inzet van de Plusvoorziening wenselijk is, kan dit ter consultatie bij mij worden aangegeven.
Perspectief bieden aan kwetsbare jongeren
Jaarlijks wordt bekeken op welke wijze leerlingen binnen de Plusvoorziening hun schoolloopbaan verder hebben kunnen oppakken of vervolgen. Bij de school worden gegevens opgevraagd over de doorstroom, slagingsresultaten en uitstroom. Ook worden samenwerkingspartijen bevraagd op hun tevredenheid over de Plusvoorziening. Het aanleveren en opstellen van dit verslag doe ik samen met de orthopedagoog van het Samenwerkingsverband, zodat we kunnen zien waar de successen en de verbeterpunten liggen. Zo hebben we geconstateerd dat er veel schooluitvallers en thuiszittende leerlingen waren met hoogbegaafdheidskenmerken, sociale problematiek en angst. Er is toen gekeken op welke manier er een passend aanbod voor onderwijs en zorg zou kunnen komen voor deze kwetsbare doelgroep. Inmiddels loopt dit project als deltavoorziening binnen het Markland College Oudenbosch. Erg fijn om op deze manier mee te kunnen denken in nieuwe projecten en voor de meest kwetsbare doelgroep perspectief te kunnen bieden in de huidige maatschappij.
Ondersteuning vanuit Spring en vanuit het Samenwerkingsverband
Ik ben in dienst bij Stichting Spring, waardoor ik onderdeel van het team Jeugdprofessionals in Roosendaal blijf. Ik volg binnen Spring ook de benodigde scholingen om me verder te kunnen blijven ontwikkelen op het gebied van jeugdhulpverlening en onderwijs. Daarnaast kan er binnen de Plusvoorziening een beroep worden gedaan op een orthopedagoog van zowel het Samenwerkingsverband als van Spring. Facetten vanuit zowel het onderwijs als de jeugdhulpverlening zijn hiermee vertegenwoordigd binnen de Plusvoorziening.
Een gevarieerde baan
Naast mijn werkzaamheden bij de Plusvoorziening verzorg ik vanuit Spring ook intervisie in een aantal zorg- en onderwijsgroepen. Ik geniet er enorm van om mensen te begeleiden met hun leervraag.
Ook maak ik deel uit van de werkgroep Casuistiek (MDO+) van de OZA-route West-Brabant. Samen met gedreven en professionele collega’s uit de regio proberen we de meest complexe casussen weer in beweging te krijgen door te kijken wat er wél kan. Met uitzicht op een mooi perspectief voor de jongeren!”
Werken bij Spring!
Wil je meer weten over de uiteenlopende mogelijkheden als jeugdprofessional binnen Spring? Neem contact met ons op. We zijn ook regelmatig op zoek naar nieuwe collega’s! Neem een kijkje op onze vacaturepagina en solliciteer op de vacature die bij jou past. Je leest hier ook de ervaringen van andere collega’s.